17.01.2022 - Brandnews
PureSporter lanceert samen met Brandlab een shower bar en shampoo bar voor sporters
Read more

02.01.2022 Brandlab positioneert Aurora tegenover concurrenten Clairefontaine, Oxford en Atoma

Aurora gebruikt u al vanop de schoolbanken. Het merk vergezelde u toen u verder studeerde en de kans is groot dat u ook vandaag nog Aurora cursusblokken en schriften gebruikt. Papiergebruik staat echter onder druk met de al jarenlange toename van digitale toepassingen. E-mail vervangt al jaren brieven, uw agenda zit in uw smartphone.

Clairefontaine en Oxford zijn al jaren de grote internationaal sterke concurrenten.  Ze liggen in elke winkel met schoolgerief, staan op elk online platform, komen op televisie met commercials.

Atoma is met de jaren een klein, maar erg sterk merk geworden. Een ringschrift is in de volksmond een Atoma schrift en slimme PR bracht het merk ook regelmatig in het nieuws. Aurora had nooit erg veel aandacht voor merkcommunicatie of design, maar het werkte wel hard aan een erg volledig en verscheiden assortiment.

In 2019 vonden Aurora en Brandlab mekaar en werd ons gevraagd hoe het merk zich in de komende jaren in de markt moest plaatsen. Daarop volgde in 2019 al een duidelijk Brand DNA. In 2020 werd alles in stelling gebracht om dat DNA ook zichtbaar te maken. Covid-19 besliste er echter anders over en de lanceerdatum werd meerdere keren uitgesteld waardoor de uitrol van het Brand DNA tot 2022 moest wachten.

In die nieuwe aanpak werden o.a. 3 werkterreinen aangepakt. Er kwam een nieuwe indeling van het assortiment waarbij de eerder gebruikte subbrands-aanpak verlaten werd en er gekozen werd voor een directere identificatie op basis van de grammage van elk van de producten.

De designs van alle producten werden herzien met aandacht voor een eigen gamma-overkoepelende look met als uitgangspunt zachte kleuren en vormen.

Een nieuwe baseline vatte de kracht van Aurora samen in 4 woorden.

Papier blijft volgens Aurora een sterke drager voor communicatie en de verscheidenheid in soorten en grammages vertelt niet enkel een rationeel verhaal. De papierkeuze die we maken is erg persoonlijk en brengt ook een onderliggend emotioneel verhaal. Het bracht ons tot het artikel My paper is rich! In de cataloog 2022.  U leest het hieronder.

My paper is rich

Al jaren voorspellen digital believers dat het handschrift ten dode is opgeschreven. Boodschappenlijstjes zouden overbodig zijn door smartphone apps. En ja, we zien studenten met een laptop in de aula zitten. Ook in vergaderzalen is er soms wel iemand die de nota’s meteen intikt op zijn laptop of tablet. Maar eerlijk…

We zien in de vergaderzalen nog altijd meer schriftjes en notablokken. Het is gewoon handiger. En geef toe, die opengeklapte laptop vormt toch ergens een wat ongemakkelijke barrière. Daarom zal je een journalist ook zelden een interview zien afnemen met een laptop voor zich. Die staat een nauw persoonlijk contact in de weg.

Op papier kunnen we wat we horen ook beter grafisch voorstellen of ondersteunen met een snel getrokken kadertje, dubbel en energiek onderlijnen, een pijl hier en daar naar een belangrijke passage.

Er zijn veel onderzoeken gedaan naar de verschillen tussen typen en schrijven met schrijfgerei. Virgina Berninger, professor pedagogische psychologie aan de Universiteit van Washington, heeft door middel van scans aangetoond, dat we hersengebieden met betrekking tot denken, taal en werkgeheugen activeren wanneer we schrijven. Het vereist de uitvoering van opeenvolgende streken om een letter te maken. In Berningers onderzoek wordt aangetoond dat schrijven bijdraagt aan de fijnmotorische ontwikkeling. Bij het typen slaat een kind namelijk alleen de toetsen aan en maakt het niet de beweging van de letters.

Ook Professor K.H. James deed in 2010 onderzoek naar de effecten van schrijven op het brein bij kinderen. Hij onderzocht een groep kinderen die nog niet konden lezen of schrijven. De ene groep kinderen leerde de letters door te schrijven, de andere groep door ze alleen te laten zien. Beide groepen leerden succesvol de letters herkennen, maar bij de kinderen in de schrijfgroep werd een hogere hersenactiviteit gemeten. In een vervolgstudie in 2012 deed James onderzoek naar typen en schrijven met de hand. De uitkomst was hetzelfde. Het linker fusiforme gebied (gebied dat een rol speelt in de visuele waarneming) is actiever tijdens het zien van de letters die geleerd zijn door te schrijven dan wanneer ze zijn geleerd door het typen.

Volgens Dick Schermer van het Platform Handschriftontwikkeling maakt het zelfs verschil of een kind blok- dan wel verbonden schrift leert schrijven. “Uit onderzoek wordt steeds duidelijker dat verbonden schrijven tot logisch en samenhangend denken leidt. Ook stimuleert het verbonden schrift de hogere denkfuncties, zoals woordenschat en stellen.” Hij vertelt dat blokletters in eerste instantie ook niet bedoeld zijn om te schrijven, maar om te lezen in boeken. “De letters staan los van elkaar en daardoor kunnen kinderen de onderlinge afstand niet goed inschatten. Met het verbonden schrift is één woord een geheel met minimale onderbreking onderweg.” Het verbonden schrift is volgens hem bovendien gemakkelijker te leren dan blokletters, met name voor kinderen met leermoeilijkheden. “Dit komt omdat blokletters op elkaar lijken en makkelijker kunnen worden omgekeerd.”

Veel ideeën ontstaan trouwens ook op een stuk papier, met een balpen of een potlood dat toevallig in de buurt ligt. Wat losse woorden kan je nog snel in je smartphone intikken, maar een schema tekenen dat de flow van je gedachten vastlegt én dikwijls ook duidelijker je punt ondersteunt... Good luck!

En denk ook even aan het relaxerende effect van droedelen.  Rommelige tekeningen maken op een leeg stuk papier, tijdens een telefoongesprek of een vergadering. Wie doet het niet? Onderzoekers aan de universiteit van Plymouth gingen na of die op het eerste gezicht nutteloze bezigheid iets bijbracht. En ja, 29 procent van de groep die mochten droedelen tijdens een weinig spannende test, wisten na afloop meer info uit de boodschap terug te halen dan de groep die geen papier en balpen voorhanden hadden.

Ondertussen is voor velen het met de hand schrijven ook een “even weg” van die alomtegenwoordige digital dragers geworden. Een disconnect trend krijgt vorm. Geen vlucht, maar een focus, een keuze om nu en dan te los te koppelen en opnieuw te connecteren met onszelf.

En als we kijken naar de talloze schriftjes en notebooks rondom ons, moeten zelfs de grootste sceptici toegeven dat die trends er is.  Zo’n schriftje of notebook laat ons ook toe om iets over onszelf te vertellen. Het laat zien hoe we bij de ander willen overkomen en het belang dat we aan het moment of de situatie hechten. Voor sommigen is het een statement. Er is dan ook plaats voor meerdere schriften, notebooks en notablokken voor verschillende momenten.

Samengevat? Ook in the digital world zijn papier en handschrift here to stay


 

More brandnews

17.01.2022   Brandlab ontwikkelt Brand DNA, graphic en packaging design voor PureSporter
04.01.2022   Brandlab-Aurora samenwerking voor ringschrift wint Office Product Award in de categorie Sustainable Products…
03.01.2022   Brandlab en Aurora toveren catalogus om tot sterk merkpositionerend communicatiemiddel
02.01.2022   Brandlab positioneert Aurora tegenover concurrenten Clairefontaine, Oxford en Atoma
17.06.2020   Aurora Productions en Brandlab ontwikkelen handige Online Meeting Notepad voor Covid-19 telewerkers
02.04.2020   Vandermaesen kiest Brandlab voor de herpositionering van zijn haringassortiment
01.04.2020   Brandlab creëert graphic design voor MYTHRAS BOOKS, LEVENSTOND SEAFOOD en CRRROCK’N
30.10.2019   AURORA, vertrouwd gezicht in scholen en kantoren met papierwaren en klassementssystemen, ontwikkelt met Brandlab een duidelijk Brand DNA
21.05.2019   Brandlab tekent Brand DNA voor Christeyns Hygiene Chemicals
22.01.2019   Versele-Laga en Brandlab zetten TASTES LIKE HOME, FEELS LIKE HOME concept in de markt voor Nature
13.08.2018   Brandlab, producent en retailer – een sterke samenwerking
08.08.2018   Brandlab hertekent het volledige Nature gamma van Versele-Laga
22.02.2018   Brandlab hertekent yoghurt verpakkingen voor De Lelie zuivel
31.01.2018   Belgian Association of Marketing kiest voor Brandlab
09.01.2018   Tops Foods werkt met Brandlab voor introductie innovatieve voeding voor mensen met slikproblemen
28.06.2017   Brandlab en Ketchum slaan de handen in mekaar voor deSter
15.02.2017   Versele-Laga kiest Brandlab voor re-launch Nature gamma
13.12.2016   Glacio (Belgian Ice Cream Group) smelt voor Brandlab
10.12.2016   Taura Natural Ingredients kiest voor Brandlab
14.11.2016   Brandlab en de Beaulieu International Group bekijken het strategisch
12.10.2016   Brandlab tekent het nieuwe Succes Koffie
15.06.2016   Lelijke groenten zijn zeker lekker en goed voor jouw imago en dat van Delhaize, maar 3kg ?
14.04.2016   De nieuwe Brandlab brochure staat op ISSUU
01.04.2016   Brandlab verpakt Maître Olivier DuoSnack, Wrap it!, Dip it! en Mini pita
24.03.2016   ´It is crazy how significant packaging is´
11.02.2016   Brandlab verpakt air meals voor Top’s Foods
03.02.2016   Brandlab creëert Softitude voor de Beaulieu International Group
21.10.2015   Brandlab tekent de lekkerste website voor Hamlet chocolates
23.09.2015   70% van de promoties is niet rendabel volgens Nielsen
08.09.2015   Brandlab verpakt de pasta’s van Topsfoods
15.07.2015   TopsFoods stelt TopShake voor. Met de hulp van Brandlab.
03.07.2015   TopsFoods kiest Brandlab voor de lancering van een ontbijt voor mensen met slikproblemen
08.05.2015   PAINTING OCEANS tentoonstelling op het raakvlak van fotografie, schilderkunst en film
05.05.2015   Opnieuw 3 De Lelie producten in een nieuwe verpakking
24.03.2015   Bekijk de nieuwe Brandlab brochure op ISSUU
26.02.2015   Brandlab post over koekjes op Brussels Airlines vluchten haalt Telefacts
23.02.2015   Maître Olivier in een appetite appeal jasje
19.02.2015   Colruyt onderschatte het kapitaal van zijn pilsmerk
20.01.2015   Waarom kiest Brussels Airlines niet voor koekjes uit België ?
20.01.2015   2 uur geleden een BrandNews op Twitter gezet, nu al een antwoord
25.11.2014   De Innova top 10 food trends voor 2015
18.11.2014   Twaalf consumer-trends (food) waarmee we allemaal rekening moeten houden
27.10.2014   Brandlab zet JAVA on air én online
14.10.2014   Brandlab geeft Dirafrost een nieuwe merkuitstraling
09.10.2014   Brandlab ontwikkelt een lekkere en verfrissende website voor De Lelie
19.09.2014   Java koffie en SC Johnson, alletwee “a family company”
12.09.2014   Een merkbeeld is een sterke boodschap
13.08.2014   Best Global Green Brands
07.08.2014   Binnenkort staat hij online, de nieuwe De Lelie website
01.08.2014   Winkelinrichting Apple erkend als merk
23.07.2014   Brandlab rolt nieuw Brand DNA uit voor Remo
26.06.2014   Grafische vormgeving als positionerend merksignaal
18.06.2014   Een beloftevol Brand DNA voor Point Virgule
17.06.2014   Een lekkere merkuitstraling smaakt ook lekkerder
27.05.2014   Brandlab pakt Maître Olivier in
21.05.2014   Brandlab ontwikkelt Brand DNA voor Point-Virgule
20.03.2014   Hema vraagt vier procent extra van leveranciers
18.03.2014   Een Brand DNA voor Dira
08.03.2014   De hoge kost van lage prijzen
20.02.2014   Dirafrost en Brandlab maken het lekker
25.01.2014   Nice use of QR code
16.01.2014   Super producten verdienen super aandacht
13.12.2013   Delacre brieft Brandlab
10.11.2013   Ceres bloemmolens kiest Brandlab
08.11.2013   Over klantvriendelijkheid dus...
07.11.2013   20 veelgemaakte re-branding fouten
29.10.2013   Just teasing...more news here soon
27.10.2013   Brand DNA voor Delizio
18.10.2013   Media Marketing 18/10/2013
17.10.2013   PUB 16/10/2013
17.10.2013   PUB 08 10 2013
12.10.2013   Een radiocampagne voor JAVA
10.10.2013   De ruwe diamant wordt fijngeslepen
26.09.2013   Nog heel even wachten
09.09.2013   & Other Stories... What story ?
10.08.2013   Lo spirito ardito – olijfolie van Delizio
17.07.2013   Brandlab verwelkomt 4 nieuwe klanten. B2B & B2C.
13.06.2013   Brandlab smeert Maître Olivier salades
10.06.2013   Hamlet start samenwerking met Brandlab
24.05.2013   Delizio kiest Brandlab voor een geoliede aanpak
18.04.2013   Brandlab zet lekkere frietjes op het menu
10.04.2013   Vooral Heinz geniet volgens mij van de grote schenkopening
08.04.2013   Een succesvolle re-branding zet JAVA op de kaart
26.12.2012   Alles over koffie op 1 website
18.12.2012   Zijn logo's straks dood ?
14.12.2012   Zingen om vis te verkopen
13.12.2012    Zonder passie geen goeie marketing
18.11.2012   Brand Imagineering op 10x6cm, het kan!
14.11.2012   Merken zijn niet dood. Integendeel. Ondersteun ze dus.
09.11.2012   Een super webshop voor JAVA !
29.10.2012   De Lelie, een merk als een ruwe diamant
04.10.2012   Best Global GREEN Brands
29.09.2012   4 wijnen op een rij
22.08.2012   De kracht van een goede merknaam
01.08.2012   Capsules met Fairtrade koffie als positioning tool
13.07.2012   Kinderwagenverpakking wordt kinderstoel
22.06.2012   Having fun !
02.06.2012   Brands must make packaging an asset
22.05.2012   Het is nu dat het moet gebeuren
30.04.2012   Verpakking als sales én positionerings-tool
13.04.2012   What’s in a name ?
26.03.2012   Merkontwikkeling. Niks voor control freaks 2
24.02.2012   Wat is er nu zo speciaal aan die website…
09.02.2012   The JAVA Coffee Company. Guided by respect
09.02.2012   Verpakkingsdesign is een sterke positionerings-tool
19.01.2012   De wedergeboorte van een prachtig merk
04.11.2011   The Hoxton, tongue-in-cheek brand imagineering
06.10.2011   Goodbye Steve.
30.09.2011   Merkontwikkeling zit in de details
09.08.2011   Vermijd deze 20 veelgemaakte re-branding fouten
05.08.2011   De kracht van een strak Brand DNA
18.06.2011   Merkontwikkeling. Niks voor control freaks.
10.06.2011   Casa kiest Brandlab
23.02.2011   Info en merkpersoonlijkheid. Het kan !
14.01.2011   Belevingsmarketing op zijn best
28.12.2010   Java Coffee herpositioneert met Brandlab
16.12.2010   Abercrombie brak de regels van de categorie
01.12.2010   The TILLEY Hat
23.11.2010   We got us some bubbles
27.10.2010   Isis pralines: Instant Seduction, Infinite Satisfaction
15.07.2010   New corporate campaign for Instima
26.04.2010   Tonkeys The Original, fase 2
17.03.2010   Brand DNA voor foodservice Fishmasters
18.12.2009   Brand DNA en shots mailingactie voor Aminolabs
06.11.2009   Internationale herpositionering ISIS pralines
05.09.2009   Brons op de Pentawards packaging design awards
02.06.2009   Fairtrade packaging Tonkeys the Original
30.03.2009   Introductie Le Fish in Frankrijk
06.03.2009   Lancering Le Fish in Nederland
22.01.2009   FishPartners Nederland werkt samen met Brandlab
13.11.2008   Instima groeit 35% !
24.08.2008   Brandlab ontwikkelt Le Fish
24.07.2008   BLOX nu ook op de Belgische markt
12.05.2008   Brandlab sparring partner voor Friesland Foods
03.01.2008   Brandlab met Kennemervis Groep op ESE
17.05.2007   Brandlab herstructureert en verhuist
14.05.2006   Instima kiest Brandlab
10.05.2006   Brandlab wint innovatieve retailklant
24.04.2006   Brandlab doet energiebonnen-actie
24.04.2006   Brandlab op Les Midis du Marketing
03.04.2006   Brandlab duwt verkoop 10 procent hoger
03.04.2006   Brandlab dossier in Bizz
10.03.2006   Italo Suisse: 10% meeromzet
10.01.2006   Les marques aussi possèdent un ADN
13.12.2005   Merken bouwen met DNA en Imagineering
18.11.2005   Brandlab-Mayerline in CV News
16.11.2005   Mayerline label wordt merk
10.03.2005   Aygo ook naar Brandlab
29.11.2004   Mayerline voor het eerst met bureau
29.09.2004   Toyota EMEA naar Brandlab
29.09.2004   Mayerline kiest voor Brandlab
21.09.2004   Mayerline kiest voor Brandlab
12.04.2004   Bang Olufsen naar Brandlab
24.02.2004   Vakantiegids.be verder met Brandlab
20.02.2004   Vakantiegids.be: respons!
20.02.2004   Brandlab en militaire precisie...
15.11.2003   Brandlab maakt Vakantiegids campagne
25.09.2003   Novartis Consumer Health met Brandlab
03.04.2003   Brandlab verlicht Philips Lighting Benelux